*نمونه هایی از معروف ها و منکرهای اداری:
(این نوشته و احصای معروفات و منکرات اداری، در حال تکمیل، ویرایش، حذف و اضافات می باشد؛ عناوین معروفات و منکرات اداری، به صورت پراکنده، در برخی منابع و نوشته ها آمده اما به این صورت و یکجا، برای اولین بار است که آورده می شود؛ باشد که منبع و مورد استفاده علاقه مندان و پژوهشگران، واقع و نسبت به ادامه و تکمیل آن توسط محققان توانا، اقدام گردد. قطعاً این تعداد، نهایی نیست؛ لذا چنانچه موارد جدیدی، به نظرتان می رسد، اعلام نمایید تا درج و اضافه گردد. محمدرضا باقرپور)
نمونه هایی از معروف های اداری:
- اعمال بی طرفانه قوانین و مقررات جاری.
- رعایت اصل کرامت انسانی و رفتار محترمانه، انسانی و اسلامی با همکاران و ارباب رجوع، تحت هر شرایط.
- عدم تبعیض در تصمیمات مربوط به کارمندان و ارباب رجوع.
- دسترسی آسان به خدمات اداری، برای کارمندان و ارباب رجوع.
- دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز.
- ایجاد شرایط لازم و کافی برای آگاهی به موقع همه کارمندان، مخاطبان دایمی و ارباب رجوع از تصمیمات و فرآیندهای اداری.
- وجود آزادی کامل در اظهارنظرها، پیشنهادها و انتقادهای اداری از سوی کارمندان، ارباب رجوع و واحدهای تحت تکفل در جلسات چه به صورت شفاهی چه به صورت مکتوب بدون هرگون عواقب ناشی از آن.
- پرهیز از شروط غیرقانونی و خارج از مقررات جاری در توافق نامه ها و قراردادهای اداری.
- رسیدگی به موقع و منصفانه، به شکایات و اعتراضات همکاران و ارباب رجوع.
- جبران مادی و معنوی ناشی از قصور احتمالی دستگاه اجرایی، در قبال کارمندان و ارباب رجوع.
- تکریم ارباب رجوع، در ورودی و خروجی و در صورت وم به بازرسی، بازرسی نامحسوس به جای بازرسی محسوس.
- اطلاع رسانی و توضیح محترمانه در خصوص دلیل ممانعت از ورود وسایل همراه، نظیر: کیف، دوربین عکاسی، ساک، تلفن همراه و.
- تعبیه مکانی مطمئن با دسترسی آسان برای وسایل همراه مراجعان.
- تکریم ارباب رجوع به لحاظ گفتاری و رفتاری و پرهیز از الفاظ اهانت آمیز و غیرمحترمانه.
- شفاف سازی و قابل دسترس بودن بخشنامه ها، دستورالعمل ها و مکاتبات غیرطبقه بندی شده اداری.
- پرهیز از تبعیض یا پنهان سازی در ابلاغ و اجرای بخشنامه ها، دستورالعمل ها و مکاتبات اداری.
- منع مطالبه مدارک اطلاعات و هزینه های اضافی و توجیه ارباب رجوع در خصوص هزینه های دریافتی.
- اطلاع رسانی در خصوص زمان مناسب انجام خدمت.
- آموزش حین خدمت، برای کارمندان.
- توجه به اسناد بالادستی در زمان اتخاذ تصمیم و صدور بخشنامه.
- پرهیز از انجام خدمت در ساعات و محیط های غیراداری.
- اطلاع رسانی در خصوص قابلیت و امکان تجدیدنظر در تصمیمات.
- داشتن فرآیندها و رویه های مشخص، به دور از تبعیض برای ارائه خدمت.
- اجتناب از تبعیض و اعمال سلیقه در اجرای قوانین.
- فراهم نمودن پاکیزگی و نظافت در فضای اداری.
- فراهم نمودن آرامش و سکوت در فضای اداری.
- مهیا نمودن محل مناسب انتظار برای مراجعان.
- متمرکز بودن فضای واحدهای اداری مرتبط با هم.
- پرهیز از تبعیض در اعمال صلاحیت ها و اختیارات اداری در همه سطوح، نظیر جذب نیرو، صدور مجوزها، واگذاری ها و.
- ایجاد فرصت های برابر شغلی، برای جذب نیروی انسانی.
- ایجاد فرصت های برابر ارتقای شغلی.
- محترم شمردن حق دسترسی سریع و آسان شخص و یا نماینده قانونی وی، به خدمات دستگاه اجرایی.
- اجتناب از انجام امور شخصی در ساعات اداری.
- راهنمایی مناسب مراجعان.
- حضور دایمی مقام تصمیم گیرنده، امضاکننده یا نماینده وی در اداره و دسترسی سریع و آسان ارباب رجوع به ایشان.
- عدم توقف خدمت به مراجعان، تحت هر شرایطی و عدم موکول کردن آن به مراجعه یا مراجعات بعدی با توجیه عدم حضور کارمند در اداره و مواردی از این قبیل.
- روان سازی خدمات و حذف رویه های زاید و مخل در ارائه خدمات.
- عدم تعطیلی خدمات اداری در ساعات اداری حتی به صورت موقت.
- اطلاع رسانی به موقع، در خصوص مدارک ناقص ارائه شده، توسط مراجعه کنندگان.
- آشناسازی مراجعان، با فرایند صدور مجوز، واحد مربوط و فرد رسیدگی کننده به تقاضا.
- ثبت دقیق تقاضاهای ارباب رجوع و ارائه شماره پیگیری.
- دسترسی آسان ارباب رجوع، به فرم های اداری.
.
دلنوشته های یک کارگردان در اول سال...
راه اندازی رستوران، با پول شبهه ناک تکدّی گری...
انتظار بیجا... (با سیه دل، چه سود گفتن وعظ؟!نرود میخ آهنین در سنگ.)